Primul asfalt pe tronsonul Turda - Campia Turzii
Publicat in data: 14-07-2010
Constructorii de la Bechtel vor turna azi stratul de bază al secţiunii de 10 kilometri de autostradă dintre cele două oraşe.
După nenumărate amânări şi discuţii în jurul continuării magistralei care uneşte localităţile Gilău şi Turda, lucrătorii de pe şantierul Autostrăzii Transilvania toarnă azi stratul de bază al secţiunii care face legătura cu Câmpia Turzii.
Antreprenorul general al Autostrăzii Transilvania, compania Bechtel, a aşteptat ca statul român să-şi achite datoriile pentru ceilalţi 42 de kilometri finalizaţi pe 1 decembrie 2009. “O să începem să asfaltăm. Azi punem stratul de bază, din piatră spartă, pe o distanţă de circa 1,52 kilometri. Noi am lucrat în continuare pe şantier”, a declarat directorul de comunicare al Bechtel România, Bogdan Sgârcitu.
Acesta a mai declarat că pe secţiunea aflată în lucru se află 1.370 de oameni, din care 1.200 sunt români. Guvernul a informat săptămâna trecută că ultimele datorii către Bechtel din 2009 au fost plătite, valoarea acestora fiind de circa 65 de milioane de euro. Pentru acest an, executivul a alocat 977,1 milioane de lei, în condiţiile în care datoriile înregistrate de Compania Naţională de Autostrăzi faţă de constructor s-au ridicat anul trecut la 903 milioane de lei.
La începutul anului, Guvernul României a anunţat că va aloca în 2010 pentru lucrări la autostrăzi şi drumuri naţionale 1,5 miliarde de euro. Prim-ministrul Emil Boc a avansat această sumă într-o videoconferinţă cu prefecţii din întreaga ţară, iar între investiţiile pentru acest an se numărau, printre altele, şi finalizarea centurii de 24 km Vâlcele – Apahida şi realizarea a cel puţin 12 km din Autostrada Transilvania.
între obiectivele rutiere mai mari anunţate pentru finalizare în 2010 se mai numără şi centurile ocolitoare ale oraşelor Sibiu, Oradea şi Lugoj, la care se adaugă şi 477 de kilometri de drumuri naţionale. în situaţia de lucrări a lui Boc, autostrăzile Transilvania, cu cel puţin 12 kilometri, Cernavodă – Constanţa şi Arad - Timişoara, figurează la capitolele “continuarea lucrărilor”. Finalizarea sau continuarea lucrărilor la obiectivele menţionate, dar şi altele fac parte din programul de susţinere a investiţiilor publice din fonduri europene şi naţionale.
Totuşi, în acelaşi timp cu anunţurile de continuitate a şantierului autostrăzii de la Câmpia Turzii, peste 700 de angajaţi ai constructorului Bechtel, au fost disponibilizaţi din cauza încetinirii proiectului. Autorităţile speră că porţiunea în lucru va fi finalizată cel mai devreme la toamnă, astfel autostrada putând fi folosită drept centură ocolitoare a Clujului pentru transportatorii care parcurg regulat ruta Oradea - Târgu-Mureş.
Taxă de autostradă pe 52 de km?
Ministerul Transporturilor va fixa un tarif pentru Autostrada Transilvania numai dacă antreprenorul american va finanţa lucrările. Aceasta este una din ipotezele ridicate săptămâna trecută de oficialii instituţiei.
Totuşi, reprezentanţii locali ai DRDP au arătat că instituirea unei astfel de taxe de folosire a Autostrăzii Transilvania se va face doar în contextul în care există un partener interesat să realizeze un tronson de autostradă în sistem de concesiune şi că taxa va putea fi impusă în momentul în care vor exista cel puţin 100 km. Deocamdată, din Autostrada Transilvania s-au finalizat 42 km, iar alţi 10 km sunt în fază de execuţie.
Sursa: Ziuadecj.ro