Meniu Meniu Categorii proprietati Proprietati Cautare Rapida Cautare
Cautare simpla
Categorie:
Pret de la: la
Localitate: Cartier:
   
Cautati dupa mai multe criterii pentru a gasi exact proprietatea pe care o doriti.
Cautare dupa ID
  

E oficial: autostrada, blocata cel putin pana in iunie

Publicat in data: 15-02-2011

 

Ministrul Transporturilor spune ca pana la rectificarea bugetara nu exista nici un leu pentru autostrada si nu garanteaza ca atunci se vor gasi bani. O posibila variant de deblocare vine din partea unui fost secretar de stat de la Transporturi, Sorin Bota.

Ministrul Anca Boagiu a anunÅ£at că, cel puÅ£in până în iunie, nu sunt bani ÅŸi nu se va lucra nimic la Autostrada Transilvania. Senatorul PSD Sorin Bota, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, propune o soluÅ£ie care, spune el, nu numai că ar rezolva acest impas, dar ar putea reduce substanÅ£ial termenul de finalizare a autostrăzii. În schimb, el acuză proiectanÅ£ii că au conceput intersecÅ£ii supradimensionate, “ca pentru America”.

Ministrul Transporturilor a anunÅ£at lipsa momentană a oricărei finanţări pentru autostrada ardelenilor. “Lucrările pentru tronsonul Suplacu de Barcău – BorÅŸ nu pot fi demarate pentru că momentan nu există bani. Până în iunie cel puÅ£in (la rectificarea bugetară - n. red.) nu se va întâmpla nimic cu Autostrada Transilvania”, a anunÅ£at Boagiu, citată de gandul.info. Ministrul nu a garantat că în iunie se vor găsi bani pentru autostradă, în schimb a precizat că ministerul continuă negocierile cu firma constructoare, Bechtel. “Autostrada Transilvania are o istorie neplăcută. În această perioadă suntem în discuÅ£ii cu Bechtel, astfel încât contractul să intre în normalitate. A existat iniÅ£ial ÅŸi problema că nu ÅŸtiam exact traseul acestei autostrăzi. Acum se ÅŸtie, dar nu continuăm să lucrăm decât după definitivarea discuÅ£iilor cu Bechtel ÅŸi ceea ce ne bucură este faptul că, în sfârÅŸit, a existat o deschidere din partea acestei firme. Autostrada Transilvania asigură o legătură importantă, cu Ungaria, dar această legătură trebuie să fie una care se construieÅŸte în condiÅ£ii de eficienţă economică”, a afirmat Boagiu, potrivit aceleiaÅŸi surse.

Potrivit fostului secretar de stat în Ministerul Transporturilor, senatorul PSD Sorin Bota, renegocierea contractului realizată de fostul ministru PD al Transporturilor, Gheorghe Dobre, a dus, pe de o parte, la scăparea de sub control a costurilor autostrăzii ÅŸi la blocajul financiar de astăzi, iar pe de altă parte, la încălcarea Legii achiziÅ£iilor publice, potrivit căreia, preÅ£ul stabilit în contractul iniÅ£ial al lucrării nu poate fi majorat decât cu maxim 50%. “Când am semnat contractul cu Bechtel, noi am prevăzut o sumă, un calendar ÅŸi o schemă de finanÅ£are a proiectelor pe infrastructură, care au convins Uniunea Europeană să accepte acest proiect, chiar dacă nu le-a convenit. Când au venit ceilalÅ£i la putere, PD a schimbat filosofia financiară ÅŸi s-au trezit în impas. Ca să nu mai spun că după marea negociere a lui Dobre au dublat, chiar triplat preÅ£ul autostrăzii. Ei n-au o strategie de prioritizare a proiectelor ÅŸi, colac peste pupăză, sunt ÅŸi necredibili pe pieÅ£ele financiare internaÅ£ionale”, a rezumat Bota motivele care au dus la blocarea proiectului.

Senatorul propune ca soluÅ£ie de deblocare ÅŸi readucere în legalitate a contractului limitarea lungimii autostrăzii construite de Bechtel, pe actualul contract, până la acoperirea valorii financiare iniÅ£iale a contractului, plus majorarea de 50% acceptată de Legea achiziÅ£iilor publice, urmând ca restul autostrăzii să fie licitată ÅŸi construită printr-un parteneriat public-privat. În opinia lui Bota, această soluÅ£ie ar prezenta două avantaje majore: ar opri escaladarea costurilor ÅŸi ar putea reduce substanÅ£ial termenul de finalizare a întregii autostrăzi. “Ce au în bugetul pe anul acesta sunt doar datoriile de anul trecut, iar lucrările vor fi continuate pe datorii, care ar fi plătite anul viitor. Celor de la Bechtel le convine orice întârziere, pentru că statul le plăteÅŸte penalizări. La sfârÅŸitul contractului se negociază «claim-urile». Ca să nu ajungem să plătim 7-8 miliarde de euro în plus, mai bine facem un proiect mai mic pe actualul contract, iar pentru restul facem alt contract, care se poate derula în paralel. Astfel, dacă, să spunem, bucata care rămâne din contractul cu Bechtel ar fi terminată în 2015, tot atunci ar putea fi terminată ÅŸi cealaltă bucată. Practic, am avea gata toată autostrada”, a explicat Bota.

El apreciază că, în acest moment, pe suma negociată iniÅ£ial ÅŸi majorată cu 50%, Bechtel ar putea finaliza sub o treime din autostradă. “Cred că nu le ajunge să lege actualul tronson de BorÅŸ. Depinde ce proiecte tehnice au ÅŸi ce costuri”, a spus Bota. În contextul exploziei costurilor, el a reclamat supradimensionarea intersecÅ£iilor. “Dacă ne uităm la intersecÅ£ii, la traversarea drumurilor naÅ£ionale, au proiectat două treceri în loc de una, cu bucle uriaÅŸe, ca-n America, de parcă ar traversa trei drumuri, nu unul, iar fraierii de la AND (AdministraÅ£ia NaÅ£ională a Drumurilor - n. red.) au aprobat. Nu-i normal să faci aÅŸa ceva. O asemenea soluÅ£ie nu-i în regulă, n-are nici o legătură cu România. Ei trebuie să proiecteze ÅŸi să execute pentru România, nu pentru America”, a spus Bota. Purtătorul de cuvânt al Bechtel România, Bogdan Sgârcitu, nu a putut fi contactat. 

 

Sursa: ziuadecj.ro