E oficial: autostrada, blocata cel putin pana in iunie
Publicat in data: 15-02-2011
Ministrul Transporturilor spune ca pana la rectificarea bugetara nu exista nici un leu pentru autostrada si nu garanteaza ca atunci se vor gasi bani. O posibila variant de deblocare vine din partea unui fost secretar de stat de la Transporturi, Sorin Bota.
Ministrul Anca Boagiu a anunţat că, cel puţin până în iunie, nu sunt bani şi nu se va lucra nimic la Autostrada Transilvania. Senatorul PSD Sorin Bota, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, propune o soluţie care, spune el, nu numai că ar rezolva acest impas, dar ar putea reduce substanţial termenul de finalizare a autostrăzii. În schimb, el acuză proiectanţii că au conceput intersecţii supradimensionate, “ca pentru America”.
Ministrul Transporturilor a anunţat lipsa momentană a oricărei finanţări pentru autostrada ardelenilor. “Lucrările pentru tronsonul Suplacu de Barcău – Borş nu pot fi demarate pentru că momentan nu există bani. Până în iunie cel puţin (la rectificarea bugetară - n. red.) nu se va întâmpla nimic cu Autostrada Transilvania”, a anunţat Boagiu, citată de gandul.info. Ministrul nu a garantat că în iunie se vor găsi bani pentru autostradă, în schimb a precizat că ministerul continuă negocierile cu firma constructoare, Bechtel. “Autostrada Transilvania are o istorie neplăcută. În această perioadă suntem în discuţii cu Bechtel, astfel încât contractul să intre în normalitate. A existat iniţial şi problema că nu ştiam exact traseul acestei autostrăzi. Acum se ştie, dar nu continuăm să lucrăm decât după definitivarea discuţiilor cu Bechtel şi ceea ce ne bucură este faptul că, în sfârşit, a existat o deschidere din partea acestei firme. Autostrada Transilvania asigură o legătură importantă, cu Ungaria, dar această legătură trebuie să fie una care se construieşte în condiţii de eficienţă economică”, a afirmat Boagiu, potrivit aceleiaşi surse.
Potrivit fostului secretar de stat în Ministerul Transporturilor, senatorul PSD Sorin Bota, renegocierea contractului realizată de fostul ministru PD al Transporturilor, Gheorghe Dobre, a dus, pe de o parte, la scăparea de sub control a costurilor autostrăzii şi la blocajul financiar de astăzi, iar pe de altă parte, la încălcarea Legii achiziţiilor publice, potrivit căreia, preţul stabilit în contractul iniţial al lucrării nu poate fi majorat decât cu maxim 50%. “Când am semnat contractul cu Bechtel, noi am prevăzut o sumă, un calendar şi o schemă de finanţare a proiectelor pe infrastructură, care au convins Uniunea Europeană să accepte acest proiect, chiar dacă nu le-a convenit. Când au venit ceilalţi la putere, PD a schimbat filosofia financiară şi s-au trezit în impas. Ca să nu mai spun că după marea negociere a lui Dobre au dublat, chiar triplat preţul autostrăzii. Ei n-au o strategie de prioritizare a proiectelor şi, colac peste pupăză, sunt şi necredibili pe pieţele financiare internaţionale”, a rezumat Bota motivele care au dus la blocarea proiectului.
Senatorul propune ca soluţie de deblocare şi readucere în legalitate a contractului limitarea lungimii autostrăzii construite de Bechtel, pe actualul contract, până la acoperirea valorii financiare iniţiale a contractului, plus majorarea de 50% acceptată de Legea achiziţiilor publice, urmând ca restul autostrăzii să fie licitată şi construită printr-un parteneriat public-privat. În opinia lui Bota, această soluţie ar prezenta două avantaje majore: ar opri escaladarea costurilor şi ar putea reduce substanţial termenul de finalizare a întregii autostrăzi. “Ce au în bugetul pe anul acesta sunt doar datoriile de anul trecut, iar lucrările vor fi continuate pe datorii, care ar fi plătite anul viitor. Celor de la Bechtel le convine orice întârziere, pentru că statul le plăteşte penalizări. La sfârşitul contractului se negociază «claim-urile». Ca să nu ajungem să plătim 7-8 miliarde de euro în plus, mai bine facem un proiect mai mic pe actualul contract, iar pentru restul facem alt contract, care se poate derula în paralel. Astfel, dacă, să spunem, bucata care rămâne din contractul cu Bechtel ar fi terminată în 2015, tot atunci ar putea fi terminată şi cealaltă bucată. Practic, am avea gata toată autostrada”, a explicat Bota.
El apreciază că, în acest moment, pe suma negociată iniţial şi majorată cu 50%, Bechtel ar putea finaliza sub o treime din autostradă. “Cred că nu le ajunge să lege actualul tronson de Borş. Depinde ce proiecte tehnice au şi ce costuri”, a spus Bota. În contextul exploziei costurilor, el a reclamat supradimensionarea intersecţiilor. “Dacă ne uităm la intersecţii, la traversarea drumurilor naţionale, au proiectat două treceri în loc de una, cu bucle uriaşe, ca-n America, de parcă ar traversa trei drumuri, nu unul, iar fraierii de la AND (Administraţia Naţională a Drumurilor - n. red.) au aprobat. Nu-i normal să faci aşa ceva. O asemenea soluţie nu-i în regulă, n-are nici o legătură cu România. Ei trebuie să proiecteze şi să execute pentru România, nu pentru America”, a spus Bota. Purtătorul de cuvânt al Bechtel România, Bogdan Sgârcitu, nu a putut fi contactat.
Sursa: ziuadecj.ro