CJ planuieste modernizarea a 700 de kilometri de drumuri judetene
Publicat in data: 29-06-2010
700 de kilometri de drumuri judeţene vor intra în acest an în reparaţii capitale. Asta după ce conducerea Consiliului Judeţean(CJ) Cluj a primit girul din partea tuturor liderilor partidelor politice, care şi-au dat acordul pentru cele şapte loturi alese.
Odată cu reabilitarea şi modernizarea a mai bine de jumătate din lungimea totală a drumurilor judeţene, care este de 1.299 de kilometri, administraţia judeţeană susţine că problema infrastructurii va fi în mare parte rezolvată. În plus, şapte ani de acum încolo, drumurile nu vor mai trebui peticite şi nici cîrpite de fiecare dată cînd se fac reparaţii curente. „În esenţă, drumurile sînt discutate cu toate partidele politice. De aceea, mi-am dorit ca toţi consilierii să şi le însuşească, ca să nu fie discuţii. Proiectul se va întinde pe o perioadă destul de lungă, pînă prin 2012. Este un program ce vizează judeţul, dincolo de funcţiile de conducere vremelnice”, a explicat preşedintele CJ, Alin Tişe.
Doar deszăpezire în cei şapte ani
După ce şi-au dat seama că în tot acest timp banii alocaţi pentru reparaţiile pe drumuri s-au cam „dus pe apa sîmbetei”, vicepreşedintele CJ, Radu Bica, anunţă că asfaltarea şi modernizarea integrală rămîn cea mai bună variantă pe care o au. „Am tras concluzia tristă că în ultimii doi ani de mandat s-au dat bani pentru reparaţii curente, însă drumurile nu arată mai bine ca înainte. Sumele cheltuite pentru drumuri sînt foarte mari. Programul acesta este unul ambiţios şi ne-am gîndit să reabilităm 717 kilometri, dar nu sub formă de plombări, ci cu două straturi de covor asfaltic, să realizăm podeţe, şanţuri”, a explicat Bica. Pentru a scăpa de bătăile de cap cauzate la fiecare reparaţie curentă, autorităţile judeţene susţin că termenul de garanţie impus pentru cei 700 de kilometrii de artere judeţene este de şapte ani. În acest fel, firmele nu vor scăpa de responsabilităţi şi vor fi obligate să fie interesate de conservarea în bune condiţii a drumurilor. „Nu va mai fi nevoie de nici o intervenţie în cei şapte ani. Se va face doar întreţinerea curentă privind deszăpezirea, care se va licita la pachet cu restul lucrărilor de reabilitare. În 2008 am asfaltat 18 kilometri şi în 2009 am reuşit să asfaltăm 50”, a completat vicepreşedintele CJ.
700 de kilometri pe şapte loturi
Programul pe care şi l-au propus să îl demareze este unul imperios necesar atît în ceea ce priveşte infrastructura, cît şi în dezvoltarea turismului în Cluj. Pînă acum lucrările au fost mai mult de mîntuială, consideră oficialii CJ, avînd în vedere că lucrările de întreţinere prin plombări nu pot rezolva problema decît temporar. În ultimii cinci ani s-au cheltuit din bani publici pentru întreţinerea drumurilor judeţene propuse acum pentru modernizare suma de 73 de milioane de lei. „Un drum care e plombat costă mai mult decît unul asfaltat. Şapte ani de acum nu mai trebuie să intervenim. Am împărţit cei 700 de kilometri pe şapte loturi şi pentru fiecare în parte se va realiza un Studiu de Fezabilitate (SF). Noi am pregătit dosare pentru fiecare drum”, a explicat Mircea Avram, directorul Regia Autonomă a Regia Autonomă de Administrare a Domeniului Public şi Privat (RAADPP).
Pe lîngă considerentele de natură tehnică şi economică, în alegerea traseelor s-a ţinut cont de criterii, precum: analiza evoluţiei traficului rutier pe drumurile judeţene pe perioada 2005-2010, starea drumurilor constatată în urma inspecţiilor realizate în teren, reclamaţiile, sugestiile din partea clujenilor şi a agenţilor economici, numărul populaţiei de pe traseul drumului, legătura cu alte judeţe, forţa economică, asigurarea accesului în caz de situaţii de urgenţă.
Lucrările încep în toamnă
Un prim pas va fi demarat mîine, în cadrul şedinţei CJ, cînd va fi supus aprobării plenului judeţean programul, urmînd ca apoi să se treacă la întocmirea celor şapte SF-uri, ce vor fi gata pînă în luna august. Dacă totul merge bine, Tişe susţine că lucrările pot începe din toamnă, iar acestea se vor desfăşura concomitent pe şapte şantiere. „Acestea vor fi gata într-un interval de doi-trei ani. Din ce am calculat, cam 15 miliarde de lei vechi ne vor costa SF-urile. Pentru un kilometru de drum ce va fi asfaltat vom plăti între 800.000 de şi 1 milioane de lei. Cu această investiţie rezolvăm o dată pentru totdeauna drumurile judeţene”, a explicat Tişe.
Tişe optează pentru credit furnizor
Pentru că bugetul judeţului nu poate acoperi integral suma necesară acestor lucrări, oficialii CJ susţin că, momentan, se află în discuţii cu diferite bănci, în vederea identificării unei formule convenabile de finanţare, care să nu crească gradul de îndatorare. Investiţia totală se va stabili abia după ce vor fi elaborate SF-uri. „Vom vedea atunci dacă vom opta pentru un credit furnizor sau pentru unul direct. După părerea mea, creditul furnizor e cea mai bună variantă, deoarece în acest felgradul de îndatorare nu va creşte. În plus, nu trebuie făcut abstracţie de faptul că perioada de criză ne va oferi posibilitatea de a contracta lucrările la un preţ mai scăzut faţă de alte perioade. Sîntem mult prea săraci în momentul de faţă să facem lucrări ieftine şi de slabă calitate. Cum arată drumurile naţionale, aşa îmi doresc să arate şi cele judeţene, a explicat Tişe.
Sursa: FTR.ro