Blocuri modernizate din chiria pe panouri publicitare.
Publicat in data: 26-05-2010
Asociaţia de proprietari care primeşte o „ofertă“ pentru ancorarea pe bloc a unui panou publicitar trebuie să urmeze o serie de paşi pentru a nu încălca, chiar şi fără să vrea, legile. După ce în cadrul adunării generale a blocului se ia decizia că nu este nicio problemă în ceea ce priveşte instalarea panoului, trebuie văzut şi ce prevederi în acest sens sunt date de consiliul local. Firma care vrea să-şi pună pe bloc panoul publicitar trebuie să aibă autorizaţie emisă de primăria de sector de care aparţine imobilul şi avize de la pompieri. Ulterior, asociaţia de proprietari, prin reprezentanţi - preşedinte şi comitet executiv - încheie contractul cu firma care montează şi exploatează panoul publicitar. Trebuie avut grijă ca la prevederile contractuale să figureze ancorarea în siguranţă, cine remediază eventuala afectare a părţilor comune, valoarea chiriei, perioada, termenul de plată. Încheierea contractului între cele două părţi trebuie făcută numai în prezenţa unui avocat, notar şi specialist în construcţii. Potrivit legii, banii proveniţi din chirie alimentează fondurile speciale ale asociaţiei de proprietari pentru reparaţii şi investiţii cu privire la proprietatea comună şi nu se plătesc proprietarilor.
„Conform Hotărårii nr. 1588/2007 veniturile obţinute de asociaţia de proprietari din activităţi economice sau din alte activităţi desfăşurate se constituie ca fond special şi se vor utiliza în exclusivitate pentru îmbunătăţirea confortului şi eficienţei condominiului, pentru întreţinerea şi repararea proprietăţii comune. În aceste venituri se cuprind şi cele obţinute din închirierea unor spaţii aflate în proprietate comună indiviză, a spaţiilor pentru instalarea de reclame şi pentru serviciul de televiziune prin cablu, firme luminoase, precum şi alte venituri obţinute din orice sursă, în condiţiile legii. Aceste venituri se constituie ca surse proprii ale asociaţiei de proprietari, nu se plătesc proprietarilor, nu pot fi folosite la constituirea sau la completarea fondului de rulment şi nu pot fi folosite la plata facturilor emise de furnizorii de servicii publice de utilităţi. Acest fond va fi depus în contul asociaţiei de proprietari şi nu va putea fi folosit decåt cu acordul adunării generale a asociaţiei de proprietari, în conformitate cu bugetul de venituri şi cheltuieli. În ambele cazuri trebuie ţinută strict evidenţa contabilă a încasării venitului şi a cheltuielilor ulterioare, un registru de evidenţă special, extrase de cont, facturi, chitanţe. Venitul se utilizează numai pentru repararea, întreţinerea, înlocuirea şi modernizarea părţilor comune de construcţii şi instalaţii“, explică Marian Deaconu, reprezentant al Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor din Romånia.
Dacă nu mai este nimic de modernizat, „venitul din orice activitate poate fi utilizat şi pentru acoperirea cotelor de întreţinere, dar numai după declararea acestui lucru la Administraţia Finanţelor Publice şi plata impozitului pe profit aferent. Asociaţia este o organizaţie non-profit, deci trebuie să-şi declare veniturile economice utilizate în folosul direct al proprietarilor, precum plata cotelor de întreţinere“, precizează Deaconu. Cånd contractul dintre cele două părţi expiră, firma care a ancorat panoul publicitar trebuie să îl demonteze. În caz contrar, asociaţia de proprietari poate da firma în judecată.