2011,anul centurilor
Publicat in data: 11-01-2011
Centurile de nord si est ale municipiului Cluj-Napoca vor devein circulabile din aceasta vara, iar proiectele variantelor Dej si Turda ar putea intra din acest an in faza de santier.
Centurile municipiilor Dej şi Turda au şanse să pornească la drum în 2011, susţin oficialii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj. Pentru variantele de ocolire ale municipiului Cluj-Napoca aflate în execuţie, bugetul alocat anul acesta DRDP Cluj este de 100 de milioane de lei.
În cazul centurii municipiului Turda, aceasta a fost deja inclusă pe lista disponibilă la finanţare a Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Potrivit unui anunţ de intenţie publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, contractul pentru această centură este estimat la 40,5 milioane de lei, cu un termen de execuţie de un an. Termenul pentru demararea licitaţiei este fixat după jumătatea anului. Primarul din Turda, Tudor Ştefănie, a declarat pentru ZIUA de CLUJ că nu a făcut lobby pe lângă premierul Emil Boc pentru realizarea variantei de ocolire pentru municipiul pe care îl conduce.
Edilul a precizat însă că se bucură că proiectul apare pe lista de investiţii a CNADNR. “Am fost informat de dimineaţă de directorul tehnic din primărie, care mi-a arătat datele de pe site-ul companiei. Autostrada Transilvania nu este de ajuns pentru că descongestionează doar rutele dinspre Sibiu. Am mai demarat un studiu de fezabilitate pentru o centură de ocolire care să pornească de la intrarea în Turda, pe drumul cimentului, pe linia ferată a cimentului, apoi pe strada Cheii, cu ieşire în drumul naţional. Această variantă va degreva atât municipiul Turda, cât şi Câmpia Turzii de tot ce înseamnă circulaţie industrială”, a menţionat Ştefănie. Ion Pantelimon, şeful DRDP Cluj, direcţie aflată în subordinea CNADNR, a explicat că este vorba despre o variantă de 10,8 kilometri care are şanse să pornească la drum chiar anul acesta.
O altă centură care are aceleaşi şanse de materializare în 2011 este varianta de ocolire a municipiului Dej. “Pentru aceasta sunt angrenate fonduri europene printr-un program BERD. Centura Dejului este în faza de proiect tehnic, realizarea acesteia urmând să fie susţinută cu fonduri ISPA. În total, are 6 kilometri”, a explicat Ion Pantelimon.
Centura Huedinului, care însumează 6 kilometri, este cuprinsă în programul de finanţare prin Fondul European pentru Dezvoltare Rurală. Varianta ocolitoare este evaluată la 12 milioane de euro. “S-a semnat deja contractul de proiectare. Apoi urmează să se liciteze execuţia”, a menţionat şeful DRDP Cluj.
Singura centură de ocolire finalizată în judeţul Cluj este cea a municipiului Gherla. Proiectul centurii Gherla - 5,4 kilometri - a demarat în 2004, fiind evaluat la 7,5 milioane de lei. Din diverse motive, proiectul a rămas blocat până în 2007. În august 2009, centura Gherla a fost inaugurată în prezenţa premierului Emil Boc. După câteva zile, şoseaua s-a surpat în mai multe locuri. A fost nevoie de lucrări de reparaţii pentru redeschiderea centurii la finalul lui 2009.
În ceea ce priveşte centurile de ocolire ale municipiului Cluj-Napoca, acestea vor fi circulabile din vara acestui an. Centura de est, pe traseul Vâlcele - Apahida, este circulabilă parţial. Varianta ocolitoare nord, B-dul Muncii - Apahida, este la stadiul de turnare a asfaltului. “În funcţie de vreme, avem în plan ca de săptămâna următoare constructorii să reintre pe traseu. La B-dul Muncii sunt la faza de turnare a asfaltului, iar în cazul centurii Vâlcele - Apahida, pe partea de alunecări de teren, în proporţie de 85% au fost terminate lucrările cu micropiloţi şi se vor continua cele cu coloane şi cortină. În funcţie tot de vreme, pornim şi cu asfaltul. Ca şi în cazul tronsonului III, vom da drumul la circulaţie cât de repede. Probabil finalul va fi undeva în toamnă”, a menţionat Ion Pantelimon.
Pentru aceste două variante de ocolire, care însumează aproximativ 30 de kilometri, bugetul pe 2011 alocat DRDP pentru lucrări este de 90 de milioane de lei pentru centura de est, respectiv 10 milioane de lei pentru cea de nord. Ambele centuri de ocolire ale municipiului Cluj-Napoca trebuiau finalizate în 2010, însă constructorii au întârziat lucrările - din cauza finanţării, a traseului predispus la alunecări de teren, dar şi din pricina vremii ploioase din 2010. Proiectele centurilor au demarat în 2006.
Sursa: ziuadecj.ro