“Centura de diamant†se deschide pe 10 noiembrie. Partial
Publicat in data: 03-10-2011
Centura Cluj Est se va deschide traficului din 10 noiembrie, însă pe un kilometru se va circula pe un traseu alternativ.
Lucrările la centura de ocolire a Clujului, Vâlcele-Apahida, se vor încheia oficial în 30 iunie 2012. Varianta de 23,7 km va fi circulabilă din 10 noiembrie, termen impus constructorilor pentru deschiderea traficului. Premierul Emil Boc a declarat sâmbătă pe ÅŸantierul centurii că după această dată constructorii vor fi penalizaÅ£i dacă nu reuÅŸesc să dea în exploatare ocolitoarea. Åžeful DirecÅ£iei Regionale de Drumuri ÅŸi Poduri (DRDP) Cluj, Ion Pantelimon, a declarat că centura a ajuns la un cost de 495 de milioane de lei, cheltuiÅ£i până în prezent, de la demararea lucrărilor în 2006.
Din 2006, de când a început execuÅ£ia drumului ocolitor de la Cluj, de 23,7 kilometri, nici unul dintre termene de finalizare din contract sau anunÅ£ate de oficiali nu a fost respectat. Nici termenele pentru deschiderea circulaÅ£iei pe centură anunÅ£ate nu s-au concretizat. La vizita precedentă, de la începutul de septembrie, primul ministru Emil Boc dorea ca centura să îÅŸi intre în pâine pe 1 noiembrie. Constructorii i-au sugerat că lucrările pot să dureze până la final de noiembrie.
Premierul a descins din nou sâmbătă pe ÅŸantierul centurii ÅŸi a declarat că va da o bere constructorilor dacă termină mai repede centura. "I-am ajutat până acum cu vremea. În 10-12 noiembrie centura trebuie să fie circulabilă. Dacă nu, după această dată vor curge penalităţile pentru constructori", a menÅ£ionat Boc.
Vizita de sâmbătă s-a făcut în zona de ÅŸantier a centurii unde se lucrează la consolidarea traseului expus alunecărilor de teren, după kilometrul 4+600. Consolidarea suplimentară a fost câÅŸtigată de societatea Keller, care lucrează împreună cu Vegyepszer ÅŸi Diferit. Pe ÅŸantier au fost prezenÅ£i ÅŸi constructorii, printre care ÅŸi Mircea Petri ÅŸi Grigore Vădean de la Diferit, dar ÅŸi oficialii din administraÅ£ia clujeană. Vizita a fost chiar un prilej pentru oficialii primăriei clujene să perfecteze ultimele detalii cu reprezentanÅ£ii Diferit pentru demararea lucrărilor de modernizare pe Calea Turzii sau pe Primăverii, după încheirea lucrărilor la tramvai.
Potrivit directorului DRDP Cluj, Ion Pantelimon, lucrările la centura Cluj Est se vor încheia oficial în 30 iunie 2012. "De la kilometrul 0 la 4+600 suntem în stadiul de marcaj final al drumului. Pe porÅ£iunea de la kilometrul 4+600 unde se lucrează la consolidarea zonei afectate de alunecări de teren suntem la 40% din lucrare. Martorii fixaÅ£i ne-au indicat că terenul nu s-a mai miÅŸcat. Consolidarea suplimentară în cadrul contractului de 17 milioane de euro licitat iniÅ£ial către Diferit ÅŸi Vegyepszer a fost câÅŸtigată de firma Keller. Deja s-au adus maÅŸini de forat, iar în 10 zile vor veni ÅŸi alte instalaÅ£ii pentru montarea coloanelor", a subliniat Pantelimon.
Potrivit oficialului DRDP, până în prezent s-au cheltuit peste 495 de milioane de lei pentru lucrările la centură. "Din noiembrie se va circula pe centură, cu un traseu alternativ de aproximativ un kilometru, până se vor încheia lucrările de consolidare a zonelor expuse alunecărilor. Vreau să subliniez că lucrăm în toate zonele în ampriză, pe traseul expropriat iniÅ£ial. Aceasta ca să nu mai existe discuÅ£ii că trebuie să facem exproprieri suplimentare. Dacă nu era aÅŸa, oamenii nu ne lăsau să lucrăm", a precizat Pantelimon.
Lucrările la centura Cluj Est, intitulată generic de presă "centura de diamant", au demarat în octombrie 2006. Varianta ocolitoare la Cluj, care însumează 23,7 km ÅŸi are două benzi de circulaÅ£ie, a fost licitată în 2006 pe trei tronsoane: I (8,59 km), II (9,35 km) ÅŸi III (5,67km). Pe centura Cluj Est lucrează la tronsonul I consorÅ£iul Pizzarotti-Tirrena Scavi, Vegyepszer ÅŸi Diferit la partea de consolidări (a câÅŸtigat în 2010 o licitaÅ£ie pentru consolidări pe tronson, după apariÅ£ia unui front de alunecări de teren, la valoarea de peste 17 milioane de euro). Tronsonul II este asfaltat, cu excepÅ£ia porÅ£iunii care s-a surpat (în 2010) ÅŸi care trebuie executată pe asigurare, tot de consorÅ£iul Pizzarotti-Tirrena Scavi. Tronsonul III, întins pe teritoriul comunei Apahida, este circulabil ÅŸi a fost executat de compania Vegyepszer. SC DP Consult este proiectant, iar Search Corporation & Primacons Group este consultant. În prezent, doar tronsonul III (din DN 1C spre Apahida) este circulabil din 2009, fără a se fi făcut însă recepÅ£ia. Tronsonul II este afectat de respectiva surpare a terenului ÅŸi se poate circula parÅ£ial pe acesta, din localitatea Gheorgheni spre Cluj, însă oficial nu este deschis circulaÅ£iei.
Potrivit Hotărârii de guvern nr. 733 din 2009, centura Cluj Est a ajuns la valoarea de peste 658 de milioane de lei (peste 154 de milioane de euro, adică peste 6,4 milioane de euro pe kilometru) pentru că în 2007-2008 s-au modificat proiectul ÅŸi soluÅ£iile tehnice ÅŸi, în plus, contractul s-a actualizat cu indicele statistic.
Sursa: ziuadecj.ro